Eerste hulp bij verloren ID-kaart

Bij een verloren/gestolen bankkaart bel je best onmiddellijk naar CardStop om je kaart te blokkeren. Maar wat moet je doen als je je identiteitskaart kwijtspeelt? Volstaat het om gewoon een nieuwe ID-kaart aan te vragen? Eigenlijk niet, want met je identiteitskaart kan je veel meer dan je op het eerste moment zou denken.

Een ID-kaart kan je gebruiken om persoonsgegevens uit te lezen, maar ook om je te identificeren bij sites als MyMinFin. Wanneer je jouw kaart laat blokkeren via DocStop zijn er maar een beperkt aantal handelingen mogelijk met de geblokkeerde kaart:

  • De functie voor de elektronische handtekening wordt gedeactiveerd.
  • Je kan de online verificatie niet meer gebruiken.

Door jouw kaart te blokkeren, kan je risico op fraude minimaliseren.

Vergeet zeker niet om zo snel mogelijk een nieuwe kaart aan te vragen bij jouw gemeente/stad.

Je kan overal ter wereld gebruik maken van het gratis nummer 00800 2123 2123 (of +32 2 488 2123) om DocStop te contacteren.

Vind jouw wijkinspecteur

Vul je straat en nummer in en klik op zoeken.